Great Place to Work: yrityskulttuurilla on merkitystä myös asiakkaille ja sidosryhmille

Great Place to Work Instituten mukaan kehittynyt yrityskulttuuri johtaa vahvaan työtyytyväisyyteen. Hyvinvoivat työntekijät, jotka voivat luottaa työnantajaansa, tekevät työtään intohimolla sekä luovat enemmän innovaatioita ja toteuttavat niitä nopeammin. Unfairin sisäinen kulttuuri ja työntekijäkokemus näkyvät asiakkaille avoimena keskusteluyhteytenä sekä parempana työflow’na.

Suomalaisen työelämän tila 2022 -tutkimuksen mukaan vain 39 % suomalaisista pitää työpaikkaansa hyvänä. Unfairilla vastaava lukema on 100 %. Asiakkaalle yhteistyön aloittaminen firman kanssa, jossa henkilöstö voi hyvin, saa erityiset lähtökohdat.

Oman kulttuurinsa kehittämiseen sitoutunut yritys pohtii yhdessä hyvän yrityskulttuurin rakentamisen lisäksi miten hyvä työflow saadaan aikaan. Työn tekemisen puitteet näkyvät konkreettisesti työntekijöiden jaksamisessa. Jos työskentely on mahdotonta, sitä ei pelasta yhteishenki, vaikka se olisi miten hyvä tahansa. Me Unfairilla olemme onnistuneet sujuvoittamaan työviikkoa sekä poistamaan esteitä töiden edestä, ja parempi työflow näkyy konkreettisesti suoraan asiakkaidemme suuntaan.

Samat vuorovaikutuksen elementit toimivat työpaikalla niin henkilöstön kuin asiakkaiden parissa. Unfairilla me pohdimme jatkuvasti, millaisen kulttuurin, keskusteluyhteyden ja yhteisen tavan kommunikoida voimme rakentaa asiakassuhteisiin. Haluamme luoda hyvän keskustelu- ja sparrailukulttuurin myös asiakkaidemme kanssa ja rakentaa saman pöydän ääressä aidon yhteyden.

Auditoinnit tekevät organisaatiokulttuurin läpinäkyväksi

Vuonna 2022 Unfair niitti kilpailumenestystä voittamalla Suomessa Great Place to Work -kisan ja olemalla Euroopan kärkitusinassa pienten yritysten sarjassa. Lisäksi sijoituimme Vuoden toimisto -vertailussa huipulle neljällä osa-alueella.

Menestyminen Great Place to Work -kilpailussa edellyttää töitä seuraavien osa-alueiden parissa:

  • kulttuurityö
  • luottamuksen rakentaminen
  • hyvä palautekulttuuri
  • tasa-arvo
  • hyvä johtaminen

Vuoden toimisto -kisassa auditoidaan toimiston substanssiosaaminen ja asiakaskokemus. Kipusimme ykköspallille brändiosaamisessa, strategisessa osaamisessa, digitaalisessa osaamisessa sekä asiakastyytyväisyydessä – kaikki teemoja, jotka ovat linjassa oman strategiamme kanssa.

Auditointeihin perustuvat kilpailut tekevät organisaation kulttuurin läpinäkyväksi: olemme valmiita avaamaan ovemme ja näyttämään, kuinka meillä toimitaan ja johdetaan. Kilpailujen tulokset osoittavat, miten Unfairilla eletään ja hengitetään työmme arjessa. Auditoinnit todentavat myös arvojamme: jos auditoinnista saadut pisteet ovat hyvät, on totta, että meillä jokainen polle on arvokas.

Great Place to Work- ja Vuoden toimisto -tyyppisiin kilpailuihin osallistuminen tarkoittaa, että yritys on sitoutunut kehittämään oman henkilöstönsä kulttuuria ja osaamista – sitä samaa osaamista, jota myydään asiakkaille. Oman väen osaamisen kehittäminen varmistaa, että asiakas saa parhaan mahdollisen lopputuloksen.

Asiakastyössä sattuu ja tapahtuu eikä kaikki mene aina täydellisesti

Unfairilla tiedetään, että kun tekeminen on aitoa, kaikessa on rosoisuutta. Keskeistä on tapamme suhtautua asioihin ja keskustella. Kohtaamme ihmiset ihmisinä, emmekä piilottele virheitä. Kulttuurissamme luottamus syntyy avoimuudesta: jos työssä huomataan virhe tai ongelmatilanne, pystymme korjaamaan tilanteen ajoissa ilmoitusherkkyyden ansiosta. Jos projektissa on haasteita, kukaan ei jää yksin, vaan haaste on koko tiimin yhteinen. Vaikeinakin hetkinä haluamme mennä eteenpäin tiiminä asiakkaamme kanssa.

Unfairin filosofia perustuu tyytyväisiin ihmisiin: meidän ja asiakkaidemme suhde toimii, kun kemiat kohtaavat ja molemmat tuovat toisistaan parhaat puolet esiin. Kun töitä tehdään saman arvomaailman ja ajatusmallin sisällä, töiden teon rytmit ja tavat osuvat yhteen ja pystymme tekemään parhaamme yhdessä. Filosofiaamme eivät kuulu pakkoliitot – emme halua sitoa asiakkaitamme keinotekoisilla sopimuksilla, vaan haluamme luoda aidon suhteen. Avoimuus kaikessa saa asiakkaat pysymään matkassamme ilman sitoumuksia.

Suomalainen yrityskulttuuri ja 4+1-työviikko

Vaikutusmahdollisuudet omaan työhön lisäävät todistetusti työn mielekkyyttä. Perjantaisin unfairlaiset voivat pysähtyä ja käyttää aikaansa uuden oppimiseen itselleen sopivimmalla tavalla, hakea inspiraatiota asiakkuuksiin ja kehittää uutta yhdessä. (Eikö 4+1 ole sinulle vielä tuttu? Klikkaa tänne ja lue lisää!) Tämä koskee myös johtamista: johtamisen tehtävä on työnteon mahdollistaminen ja myös sen äärelle on hyvä välillä pysähtyä.

Yhden päivän varaaminen työviikosta kehittämiselle ja oppimiselle näkyy tuloksissa: tallimme pollet ovat ajan tasalla alan kehityksestä ja passiivisen palvelun sijaan asiakkaat saavat aktiivista haastamista ja sparraamista.

Great Place to Work -voitto ei suinkaan tarkoita, että olemme nyt valmiita. Avoimet keskustelut ja kulttuurin kehittäminen jatkuvat meillä vahvasti tulevaisuudessakin.

Haluaisitko tehdä töitä kanssamme? Ota meihin yhteyttä!

Eli…

Great Place to Work- ja Vuoden toimisto -tyyppisiin kilpailuihin osallistuminen tarkoittaa, että yritys on sitoutunut kehittämään oman henkilöstönsä kulttuuria ja osaamista. Osaamisen kehittäminen varmistaa, että asiakas saa parhaan mahdollisen lopputuloksen.

Kirjoittaja

Johanna Raiskio

Innostaja ja sparraaja, joka uskoo ihmisiin ja maalaa aina isolla siveltimellä. Rakastaa liiniä ajattelua koko skaalalla liiketoimintamalleista yrityksen markkinointiin. Käärii hihat ja ryhtyy hommiin.

Saila Rönkkö

Saila on markkinoinnin moniosaaja, joka innostuu laajoista markkinoinnin kokonaisuuksista, uusien taitojen oppimisesta sekä brittihuumorista.

Lisää aiheesta