Behind­UNFAIR

4+1-malli parantaa työflow’ta ja lisää mahdollisuuksia vaikuttaa omaan työhön

Unfairilla on nyt eletty seitsemän kuukautta 4+1-mallin arkea. Miten unfairilaiset ovat mallin kokeneet ja miten kokeilu tästä jatkuu?

4+1-malli parantaa työflow’ta ja lisää mahdollisuuksia vaikuttaa omaan työhön

Hyvän työflow’n lähtökohta on, että työ on organisoitu hyvin. Aloitimme Unfairilla syksyllä 2021 4+1-malliksi nimeämämme uudenlaisen tavan järjestää työviikko. Mallin perimmäinen ajatus on ollut parantaa työpäivien flow’ta ja saada kalentereihin enemmän tilaa yhtäjaksoiselle tekemiselle ilman, että työ keskeytyy palavereiden tai viestikanavien pimpottelun takia.

Tulevaisuustutkija ja työyhteisöjen kehittäjä Ilkka Halava nostaa esiin Unfairin podcastissa työelämän muutoksesta, että tulevaisuudessa pärjäävät organisaatiot, jotka luovat ja rakentavat uutta. Halu ravistella totuttuja käytäntöjä inspiroi myös Unfairin kokeilua – onhan ketterä kokeileminen ja kokeiluista oppiminen Lean Startup -ajattelun ydintä.

Valinnanvapaus lisää työn mielekkyyttä

Frank Martelan vetämässä Aalto yliopiston ja Työsuojelurahaston tutkimushankkeessa todetaan, että pystyvyys tehdä omaa työtä koskevia päätöksiä lisää mielekkyyttä töissä. Itseohjautuvuus kytkeytyy parempaan työn imuun ja alhaisempaan työuupumukseen. Unfairin mallissa perjantai on optio, jonka voi käyttää haluamallaan tavalla uuden oppimiseen, asiakkuuden tai sisäisten toimintamallien kehittämiseen tai palautumiseen. Palautuminen voi olla paikallaan esimerkiksi tiiviin sprinttiviikon jälkeen, jolloin töitä on tehty intensiivisesti neljä päivää putkeen.

Vuoden alussa Unfairilla toteutetun kyselyn avoimista kommenteista on havaittavissa, että oman työn organisoimisessa on koettu paljon onnistumisia ja valinnanvapaus on keventänyt työtä.

"Asiakastöiden organisointi neljälle päivälle on poistanut stressiä perjantailta. Vaikka perjantai olisikin ”tavallinen” työpäivä ja silloin tekisi myös asiakastöitä, pelkästään tieto siitä, että halutessaan työaikaa voi käyttää perjantaina muuhunkin, keventää päivää."

"Perjantai tuntuu tietyllä tavalla ”vapaalta ajalta” koska saa useimmiten itse päättää, miten sen ajan käyttää. Myös asiakastyö tuntuu silloin ”omalta valinnalta” ja siten jollain lailla rennommalta ja vähemmän kuormittavalta."

Asiakastöiden osuus kaikista perjantaisin tehdyistä työtunneista on noin puolet. Heille, jotka käyttävät perjantaita asiakastöihin, perjantai on usein ”varaventtiili”, jolloin työpöydän ehtii putsata kuosiin seuraavaa viikkoa varten. Tämä keventää siirtymistä viikonloppuun, jolloin viikonlopun palautuminen käynnistyy aiemmin ja seuraavan viikon voi aloittaa akut entistäkin paremmin ladattuina.

4+1-teemoihin käytetyt tunnit

Infografiikka kertoo, miten 4+1-tunnit jakautuvat kehittämisen, uuden oppimisen ja palautumisen kesken.

unfair-4+1-dataa-tunneista

Kuvio esittää oppimiseen käytetyt tunnit vain perjantain osalta. Unfairilla tapahtuu oppimista työn lomassa perjantain lisäksi myös muina työpäivinä. Kaiken kaikkiaan oppimiseen samalla aikavälillä on käytetty yhteensä 609 tuntia. Jatkuva oppiminen näkyy konkreettisesti asiakkaillemme, kun viemme opittuja asioita käytäntöön.

Seuraamme työtunneista kertyvää dataa läpinäkyvästi ja luomme yhdessä uusia pelisääntöjä tarpeen mukaan. Perjantaisin pitää esimerkiksi olla tavoitettavissa puhelimitse, mutta viestikanavia ei tarvitse päivystää. Kalenteriin voi merkitä hetket, jotka haluaa käyttää esimerkiksi opiskeluun, jotta muut tietävät, milloin kaveria ei saa kiinni.

Mitä seuraavaksi?

Uusien tapojen omaksumisessa ja työtapojen kehittämisessä ei voi koskaan tulla valmiiksi. Siksi oman työn järjestäminen ja työviikon rytmin hallitseminen ovat teemoja Unfairilla koko kevään ajan, ja vinkkejä työtapoihin sekä kalenterointiin jaetaan talliväen kesken auliisti. Myös tiimien välinen yhteinen tekeminen ja oppiminen sekä vierailevien asiantuntijoiden kutsuminen jakamaan omaa osaamistaan ovat toiveita, joita aiomme toteuttaa. 4+1-mallissa ei ole kyse vain perjantain työtunneista, vaan työnteon tapojen kokonaisvaltaisesta uudistamisesta.

Ylivoimainen enemmistö Unfairin sisäiseen kyselyyn vastanneista puoltaa 4+1-mallin jatkamista. Unfairin missio markkinointitoimistosta, jossa henkilöstö ja asiakkaat voivat hyvin, elää työn arjessa – jokaisena työpäivänä.

 

Kirjoittaja

Saila on digimarkkinoinnin moniosaaja, joka innostuu laajoista markkinoinnin kokonaisuuksista, uusien taitojen oppimisesta sekä brittihuumorista.