Visualisoi verkkosivudatasi Google Data Studion avulla

Tympiikö sivuston analytiikkaraporttien vääntäminen esityskuntoon? Jos sivustoon liittyvä data on hajallaan eri lähteissä on myös päätöksenteko hankalaa ilman koottua ajantasaista tietoa. Tähän kaikkeen on olemassa ratkaisu – Google Data Studio.

Mikä on Google Data Studio?

Data Studio on datan visualisointi- ja raportointityökalu. Sen avulla saat analytiikan sokkeloissa seikkailun sijaan helposti silmäiltävän koosteen, joka on aina automaattisesti ajan tasalla.

Googlen analytiikka osaa kertoa sivustostasi lähes kaiken, mitä kuvitella saattaa, mutta tiedon kerääminen yhteen onkin sitten toinen juttu. Data Studion vahvuus on sen visuaalisuus. Sen avulla analytiikasta tutut luvut, dimensiot ja metriikat kääntyvät selkeiksi taulukoiksi, diagrammeiksi ja listauksiksi.

Data Studion näkymiin saat kerättyä eri lähteistä tulevat tiedot yhteen. Data Studio on palveluna ilmainen ja Analyticsin ohella Googlen omat tuotteet kuten Search Console ja Google Ads sujahtavat mukaan Googlen omilla liitännäisillä. Jos näiden lisäksi halutaan tietoa muista lähteistä, tarjolla on kolmannen osapuolen liitännäisvalikoima.

Tyypillisesti sivuston ulkopuolelta seurattavia lähteitä ovat uutiskirjeet, sosiaalisen median kanavat ja maksetun mainonnan somekampanjat. Nämäkin saat Data Studioon mukaan kotimaisen Supermetricsin dataliitännäisillä. Niiden avulla samaan raporttiin löytävät itsensä esimerkiksi Facebook, YouTube, Mailchimp ja HubSpot. Tiedot eri lähteistä löytyvät jatkossa kootusti samasta paikasta eikä aikaa mene lukujen keräilyyn eri palveluista.

Kenelle se on?

Suosittelen Data Studiota kaikille, jotka työkseen raportoivat markkinoinnin tuloksista ja sivuston tunnusluvuista. Se on toimiva myös niille, jotka tarvitsevat tietoa selkeässä raporttimuodossa suunnittelua ja päätöksentekoa varten. Työkalun selvä etu on sen raportointiin tuoma ajansäästö ja se on myös tehokas työkalu nopean päätöksenteon tueksi. Siitä on siis iloa kaikille, jotka haluavat olla ajan tasalla siitä, mitä sivustolla ja sen ympärillä tapahtuu.

Miten Data Studiota käytetään?

Data Studion käyttö ei ole paljon PowerPointtia mutkikkaampaa. Ensin valitset tiedon esittämiseen parhaiten mielestäsi sopivan kuvaajan. Seuraavaksi valitset dimension ja metriikan, jota haluat kuvaajan esittävän. Lopuksi vedät hiirellä elementit haluamiisi paikkoihin. Voit jakaa tiedot eri lähteiden tai kategorioiden mukaan eri sivuille. Kun studiosi on valmis, käyttäjän huoleksi jää ainoastaan valita haluamansa aikaväli, jonka tietoja haluaa tarkastella. Koska kyseessä on Google,  on raporttien rakentamisesta tarjolla myös kurssi.

Esimerkkinäkymä Google Data Studiosta

Data Studion saat vastaamaan omaa brändi-ilmettäsi käyttämällä eri värejä ja asetteluja. Voit lisätä raportteihin myös kuvia, kuten oman yrityksen logon tai muuta kuvitusta. Esimakua erilaista toteutuksista saat valmiista templaateista. Osa toteutuksista on kreisimpiä kuin toiset, mutta esimerkeistä saat irti, miten näkymät ovat muokattavissa. Ulkoasun muokkaamiseen saa helposti menemään tovin jos toisenkin!

Data on kaunista. Hyödynnä se.

Tarvitsetko jeesiä sivustosi tapahtumien seurantaan tai raportointiin? Ota meihin yhteyttä, niin autamme sinua saamaan luvut kuosiin.