Vieraskynä: Onni onnettomuudessa

Korona on tuonut yrittäjille paljon päänvaivaa, mutta myös resurssin, jota harvoin on tarjolla: aikaa. Yhteistyökumppanimme Samu Lescelius avaa palautumisen merkitystä, ja miksi annettu aika kannattaa nyt hyödyntää.

Vieraskynä: Onni onnettomuudessa

Iloranta Oy on matkailualan perheyritys, jonka johdossa toimin. Kun koronahässäkkä alkoi, meillä suli parissa päivässä muutaman kuukauden liikevaihto ja kaikki työntekijät oli lomautettava. Suurella osalla yrittäjistä oli varmasti aivan sama tilanne. Alkujärkytyksen jälkeen katseet oli suunnattava eteenpäin ja yritettävä nähdä tässäkin tilanteessa jotain hyvää. Miten hyödyntää tämä poikkeuksellinen tilanne, kun kerrankin olisi aikaa reilusti?

Vaikka monella yrittäjällä on nyt koko ajan huoli omasta ja työntekijöiden toimeentulosta, niin nyt monella on myös kallisarvoista aikaa, jota harvoin muuten on näin paljoa. Nyt on aikaa laittaa kuntoon yrityksen perusasioita ja miettiä, mikä on tärkeää sekä oman hyvinvoinnin että yrityksen kannalta. Tärkeintä on aloittaa yrittäjästä itsestään. Jos yrittäjä ei voi hyvin, niin ei voi yrityskään. Nämä asiat eivät tapahdu hetkessä: ei itsensä kuntoon laittaminen eikä yrityksen tulevaisuuden huolellinen suunnittelu.

Palautumisen mittayksikkö on kuukausia ja vuosia

Moni yrittäjä, itseni mukaan lukien, on väsynyt ja jopa uupunut. Tuntuu olevan meidän ammattitauti. Elimistö on uskomattoman fiksu koneisto. Se kestää kovaakin kuormaa ja vieläpä pitkään, mutta silläkin on rajansa. Uupuminen on elimistön ylirasitustila, joka on nimensä mukaisesti aiheutunut elimistön liiallisesta rasittamisesta, eikä se aiheudu pienestä eikä ihan hetkessä. Tai ei edes välttämättä liiallisesta rasittamisesta, vaan syy on yleensä liian vähäinen palautuminen. Se siis voi tapahtua ihan ilman yhtään liikuntaa, vaikka ylirasitustilat yleensä liitetään liikunnan harrastamiseen.

Siispä palautuminenkaan ei tapahdu sormia napsauttamalla, vaikka kuinka haluaisi. Uupumisesta palautumiseen käytetään mittayksikköinä kuukausia ja vuosia, ei päiviä ja viikkoja. Se on fakta, joka täytyy kohdata.

Moni on niin uupunut ja elimistö niin kierroksilla, että ottaa oman aikansa ennen kuin se edes pääsee palautumistilaan. Itse olen monta kertaa omakohtaisesti todennut, että palautuminen alkaa yleensä vasta neljäntenä päivänä. Monesti loman alkaessa en pysty aluksi keskittymään edes kirjan lukemiseen, sen verran kovilla kierroksilla elimistö on.

Normaalissa arjessa ei siis voi käytännössä palautua uupumuksesta, kun viikonloput eivät riitä. Harvoin viikonloput edes ovat vapaita. Hektisen arjen kierre on negatiivinen, kun palautumista ei tapahdu viikkotasolla riittävästi. Elimistö väsyy pikkuhiljaa lisää ja lisää, joka on alun perinkin johtanut uupumiseen. Syitä riittämättömään palautumiseen on sitten useita. Palautumisen suhteen uni on korvaamaton, mutta silti me monesti ensiksi karsitaan siitä tai se on häiriintynyt esim. stressin takia. 

Nyt on aikaa – hyödynnä se!

Tämän hetkinen tilanne on todella ikävä, mutta sen voi hyödyntää ja kääntää voitoksi. Nyt palautumiseen on poikkeuksellisesti kerrankin aikaa reilusti, mitä meillä ei todellakaan yleensä ole. Kohta taas saadaan tehdä kovasti töitä. Nyt voi hyvällä omallatunnolla pitää pois pitämättömät lomat ja vapaapäivät. Sitten kun alkaa tuntumaan siltä, voi kääntää katseet tulevaan ja miettiä rauhassa uutta strategiaa tulevaa varten.

Uuden ideointi vaatii kirkkaita ajatuksia, ja niitä harvemmin syntyy väsyneenä. Tutkimusten mukaan ne johtajat, jotka ovat parhaassa kunnossa, myös selviävät kriiseistä parhaiten. He ovat valmiimpia toimimaan, kun maailma taas pyörähtää käyntiin. Hyvinvoivan yrittäjän firma myös menestyy taloudellisesti paremmin.

Realistiset tavoitteet palautumisen apuna

Palautumisen eteen joutuu tekemään töitä. Tärkeintä on myöntää, että on uupunut. Jatkuva väsymys ei ole normaalia. Esimerkiksi päiväunien tarve kertoo siitä, että elimistö kaipaa lisää lepoa, kun yöunet eivät riitä.Uupumuksen tunnistamisen jälkeen on hyvä asettaa itselle tavoitteet oman palautumisen suhteen. Uni pitää laittaa ensiksi kuntoon ja sen eteen pitää tehdä töitä. Kaikkea ei voi itse tehdä, vaan välillä on hyvä kääntyä ammattilaisten puoleen. Monet jutut eivät ole mitenkään ihmeellisiä, mutta ammattilaisen avulla ne saa paremmin käytäntöön. Ensimmäinen tavoite voisi olla vaikka se, että menee ennen kymmentä nukkumaan. Tai jättää hyvissä ajoin illalla puhelimet, pädit ynnä muut pois. Kun uni saadaan palauttavaksi, niin silloin jaksaa myös paremmin liikkua ja sen jälkeen terveellinen syöminen tulee aika automaattisesti mukaan. Positiivinen kierre on valmis alkamaan.

Elimistö tarvitsee pitkällä tähtäimellä tietyn määrän ravintoa, liikuntaa ja ennen kaikkea lepoa pysyäkseen kunnossa ja kehittyäkseen. Monesti on liian "kiire" itselle asettamiensa tavoitteiden saavuttamisessa. Tavoitteet saavuttaa varmasti, kun asettaa ne itselleen sopiviksi sekä realistisiksi ja pitää niistä kiinni. Nyt siihen on aikaa. 

Kyllä me tästä vielä noustaan ja noustaankin entistä vahvempina.

 

Samu Lescelius
Iloranta Oy
Yrittäjä, toimitusjohtaja
Koulutus: liikunnanohjaaja, urheiluhieroja ja PT

Kirjoittaja

Samu on yhteistyökumppanimme ja Iloranta Oy:n yrittäjä sekä toimistusjohtaja.