Työnantaja: Näin parannat työnhakijakokemusta ja rakennat työnantajamielikuvaa

Miten saada rekrymarkkinoinnista toimivampaa ja rekrypolusta entistä sujuvampi? Astu hetkeksi työnhakijan saappaisiin ja poimi vinkkimme työnhakijakokemuksen parantamiseksi.

Useilla asiantuntija-aloilla on jo pitkään ollut osaajista enemmän kysyntää kuin tarjontaa. Pandemiakaan ei varsinaisesti ole helpottanut työvoimapulaa. Esimerkiksi työn kuormittavuus on moninkertaistunut suhteessa palkkaan, mikä saa joillakin aloilla harkitsemaan jopa alanvaihtoa.

Pienikin juttu saattaa ratkaista tasaväkisen kilpailun osaajista hyväksesi. Siksi keräsin vinkkejä toimivaan rekrymarkkinointiin sen parissa työskenteleviltä ammattilaisilta sekä kollegoilta, joilla työnhaku on vielä tuoreessa muistissa.

1. Älä lannista hakijaa jäykällä prosessilla tai epärealistisilla vaatimuksilla

Työhaastattelua ei kannata enää pitää yksipuolisena kuulusteluna, jossa hakijalta tentataan viisivuotissuunnitelmaa ja työnantajan verkkosivuston historiaosiota. Rekrytointiprosessi on vuoropuhelua, jonka sujuvuus varmistaa hyvän työnhakijakokemuksen ja kehittää työnantajamielikuvaa.

Etenkin ohjelmistokehityksen alalla on tapana listata työpaikkailmoitukseen vaatimuksina kaikki mahdolliset teknologiat, joihin hakija saattaa törmätä urallaan. Kokeneemmat työnhakijat osaavat ohittaa epärealistiset vaatimuslistat olankohautuksella, mutta etenkin nuoremmille kyvyille ne saattavat olla kynnyskysymys hakemuksen lähettämisessä. Tietyt reunaehdot tulevan työntekijän pitää tietenkin täyttää. Monet vaatimuksista voivat kuitenkin olla oppimishaluiselle ja -kykyiselle sisäistettävissä viikoissa tai jopa päivissä.

Näyttökuva 2022-9-2 kello 10.37.55

Hakijaa ei kannata myöskään lannistaa pitkällä ja monimutkaisella hakulomakkeella, jonka pakollisiin kenttiin pitää täyttää jo CV:stä ja LinkedIn-profiilista löytyvät koulutus- ja työhistoriatiedot. Suosi siis vapaamuotoisia hakemuksia ja esimerkiksi LinkedInin Easy Apply -työkalua. Etenkin luovilla aloilla vapaamuotoisen hakemuksen laatiminen auttaa hakijaa näyttämään osaamistaan visuaalisuuden ja/tai sanailun saralla.

2. Kerro avoimesti työpaikasta ja kulttuurista

Työpaikkailmoitukseen ja sivuston rekryosioon on hyvä nostaa työnhakijan mahdollisiin kysymyksiin jo ennakkoon vastaavia sisältöjä. Kattava kuvaus työtehtävästä sekä esimerkiksi rekryprosessin vaiheet, työsuhde-edut ja työntekijätarinat auttavat hahmottamaan, millaisessa ympäristössä työntekijä pääsee työskentelemään. Lisää sivulle myös rekrytoinnista vastaavan henkilön yhteystiedot ja kuva. Se tuo luotettavuutta antamalla rekryprosessille kirjaimellisesti kasvot.

Mielenkiintoiset työtehtävät ovat pitkään olleet nuorille osaajille tärkeintä työpaikan valitsemisessa, mutta koronapandemian myötä palkka ja edut ovat nousseet Academic Workin Young Professional Attraction Index -tutkimuksessa tärkeimmäksi syyksi. Liitä siis ilmoitukseen rohkeasti mukaan palkka tai ainakin palkkahaitari.

3. Älä polta siltoja

Yhä harvemmat työsuhteet kestävät kymmeniä vuosia ja päättyvät kultakelloon ja kädenpuristukseen. Hyvän työntekijän lähdöstä ei ole syytä loukkaantua, vaan alumnin eteneminen työurallaan kannattaa kääntää voimavaraksi työnantajabrändin kehittämisessä. Ole ylpeä ex-työntekijöiden urapoluista ja kerro millaiset tehtävät saattavat odottaa työnhakijaa myös haussa olevan pestin jälkeen. Alumneihin kannattaa olla yhteydessä lähdön jälkeen. Ei ole mitenkään tavatonta huomata, että ruoho ei olekaan vihreämpää aidan toisella puolella, vaan kertaalleen lähtenyt työntekijä palaakin tuttuun työympäristöön.

Untitled-1

Asiakkaamme Soldem esittelee entisten työntekijöiden menestystarinoita sivustollaan

Siltoja ei kannata polttaa myöskään hyvien työnhakijoiden suuntaan, vaikka toinen hakija vetäisikin pidemmän korren. Ghostaaminen on noloa sekä pari- että työsuhdemarkkinoilla. Osaava rekrytoija osaa tarvittaessa antaa vinkkejä työnhakuun tai jopa vinkata suoraan jotain toista työtehtävää.

4. Aloita ajoissa

Jos työnantajamielikuvan luomiseen panostetaan vasta rekryn käynnistyessä, ollaan jo auttamattomasti myöhässä. Mielenkiintoa potentiaalista työnantajaa kohtaan voi lisätä esimerkiksi sisältömarkkinoinnilla. Tarjoa talenteille asiantuntijasisältöä, jota he etsivät työn tai opiskelujen tueksi. Näin luot mielikuvaa asiantuntevasta ja auttavasta organisaatiosta, joka pomppaa heti mieleen, kun työpaikan hakeminen on ajankohtaista.

5. Ota hakijan potentiaaliset kollegat mukaan rekryprosessiin

Kukapa osaisi kertoa työtehtävästä paremmin kuin henkilö, joka työskentelee samanlaisessa roolissa? Yrityksen todelliset arvot ja kulttuuri välittyvät hakijalle paremmin, kun niitä ei sanella ”ylhäältä”. Hakijalle on myös mukava päästä tutustumaan mahdollisiin uusiin työkavereihin jo tässä vaiheessa.

6. Rakenna, mittaa ja opi

Työnantajamielikuvan ylläpitäminen on jatkuvaa työtä, jolle on hyvä asettaa mitattavia tavoitteita. Työtyytyväisyyttä on syytä seurata vuosittaisten tai puolivuosittaisten kyselyiden lisäksi myös lyhyemmällä aikajänteellä, esimerkiksi viikoittaisilla pulssikyselyillä. Näin pystyt reagoimaan mahdollisimman nopeasti, jos data antaa siihen aihetta.

Työtyytyväisyyden lisäksi kannattaa pitää silmällä saapuvien hakemusten määrän kehitystä ja vaikka työsuhteiden kestoa. Kokonaisuuden kannalta määrällisiä mittareita tärkeämpää on kuitenkin se, kuinka paljon työnhakijakokemus vastaa todellisuutta.

Muista myös:

Työnantajana on varmasti hienoa saada tunnustusta kilpailuista kuten Great Place to Work ja Vuoden työnantaja, eikä saavutusten rummuttamisesta työnantajamielikuvan kehittämisessä varmastikaan haittaa ole. On kuitenkin tärkeämpää pystyä vakuuttamaan kilpailutuomaristojen asemesta omat työntekijät ja työnhakijat. Se onnistuu vain konkreettisilla teoilla, joilla parannetaan työhyvinvointia.

Eli…

Jos haluat kuulla, miten verkkosivuston suunnittelussa on syytä ottaa potentiaaliset työntekijät huomioon, ota yhteyttä ja jutellaan lisää!

Kirjoittaja

Ville Salonen

WordPress-taituri ja sivustokehittäjä, joka uskoo verkkosivujen selkeään funktioon. Oppii mielellään uutta ja koodaa saavutettavia ja mitattavia sivustoja. Toimii web-projekteissa tulkkina tiimien välillä.

Lisää aiheesta