Press

Tiedote: 4+1-malli vähensi työn kuormittavuutta – Näin Unfairista tuli Suomen paras työpaikka -kisan voittaja

Tamperelainen markkinointitoimisto Unfair Lean Marketing on tuore Suomen paras työpaikka -kilpailun voittaja. Saavutuksen taustalla on iso muutos, jota yritys kutsuu 4+1-malliksi. Työntekijöiden mukaan malli vähentää stressin tunnetta, edistää palautumista ja parantaa mahdollisuuksia vaikuttaa omaan työhön.

Tiedote: 4+1-malli vähensi työn kuormittavuutta – Näin Unfairista tuli Suomen paras työpaikka -kisan voittaja

Tiedote 28.4.2022

Great Place to Work on kansainvälinen tutkimus-, konsultointi- ja koulutusyritys. Sen järjestämässä Paras työpaikka -kisassa on kolme sarjaa, joista Unfair voitti pienten yritysten sarjan. Kisan tulokset pohjautuvat organisaatioille tehtyyn henkilöstötutkimukseen ja yrityskulttuurin analyysiin. Unfairin tulos oli 99 %, ja 100 % työntekijöistä vastasi, että yritys on kokonaisuudessaan hyvä työpaikka.

– Unelmamme on ollut olla Suomen paras työpaikka. Yksi asia on kuitenkin meille vielä tärkeämpää kuin voitto: se, että olemme pystyneet konkreettisesti ratkomaan hektisen markkinointialan haasteita. Olemme keskittyneet siihen, miten voimme kehittää työn tekemistä ja pohtineet, miten työflow ja työhyvinvointi saadaan paranemaan, sanoo Taru Kumpulainen, toinen Unfairin omistajista.

4+1-malli vaikuttaa koko työviikkoon

– Eräs syy Unfairin perustamiseen oli, että saamme tehdä töitä hyvien tyyppien kanssa. Alusta saakka meillä on keskitytty ihmisiin. Tästä muodostui missio rakentaa yhdessä ”unelmien markkinointitoimisto, jossa työntekijät ja asiakkaat voivat hyvin”, kertoo Unfairin toimitusjohtaja ja omistaja Johanna Raiskio.

Vahva missio ja ­hyvä yrityskulttuuri näkyvät luvuissa. Vuonna 2015 perustettu Unfair on koko ajan kasvattanut tasaisesti niin liikevaihtoaan kuin henkilöstömääräänsäkin.

Omasta henkilöstöstä huolehtimisen lisäksi Unfair pyrkii kehittämään koko työelämää. Suurin uudistus on 4+1-mallin luominen ja käyttöönotto. Malli tarkoittaa, että unfairlaiset tekevät neljänä päivänä viikosta asiakastyötä, ja perjantait käytetään uuden oppimiseen, kehittämiseen ja palautumiseen. Muutoksen keskeisin ajatus on uudistaa työviikon konseptia ja antaa aivoille tilaa palautua kiireisessä arjessa, jossa työn keskeytysten määrä on suuri haaste.

– Uskomme, että hyvä työflow on yksi merkittävimmistä työhyvinvointia tuottavista asioista, ja hyvä työflow on sitä, että olosuhteet ovat kunnossa, Raiskio toteaa.

Johanna Raiskio ja Taru Kumpulainen kiteyttävät kokemuksensa yrittäjinä kolmeksi opiksi:

  1. Kirkasta työn merkityksellisyys – johda arvoilla ja missiolla.

– Yrityskulttuurimme on aina perustunut vahvaan missioon: ”Unfair on unelmien markkinointitoimisto, jossa henkilöstö ja asiakkaat voi hyvin – ja jolla on aina vähän nälkä!” Emme halunneet Unfairista oravanpyörää, jossa juoksisimme itsemme ja henkilöstömme näännyksiin. Halusimme luoda työpaikan, jossa arvostetaan vapaa-aikaa ja mahdollistetaan omien unelmien toteuttaminen niin työssä kuin sen ulkopuolella.

  1. Älä tyydy tavanomaiseen – anna henkilöstölle vapaat kädet kehittämiseen

– Koska emme voi muuttaa toimialaa, olemme päättäneet ravistella työn tekemisen tapoja. Työn kuormittavuuden vähentämiseksi harkitsimme aluksi nelipäiväistä työviikkoa, mutta henkilöstön mielestä se ei olisi ratkaissut ydinongelmaamme eli työpäivien pirstaleisuutta. 4+1-mallimme luotiin yhdessä työntekijöiden kanssa.

  1. Vahvista psykologista turvallisuutta – vaali avointa palautekulttuuria

– Työyhteisöjen uudistumisen suurin este on usein pelko. Koska kehittäminen ja oppiminen on meillä olennaista, olemme panostaneet psykologisen turvallisuuden vahvistamiseen. Meillä ihmiset voivat luottaa siihen, ettei ideoiden, kysymysten, huolenaiheiden tai virheiden esiintuominen johda nolaamiseen tai kritisoimiseen.

Unfairin 4+1-malli:

4+1-malli parantaa työflow’ta ja lisää mahdollisuuksia vaikuttaa omaan työhön

4+1-malli luo uudenlaista työarkea

Mihin sinä käytät perjantait? Unfair loi neljän päivän työviikosta liinin 4+1-mallin

Unfair lukuina:

– perustettu 2015

– työllistää 25 henkilöä

– vuoden 2021 liikevaihto 1 658 000 €

– Tulos 111 000 €

Lisätietoja:

Johanna Raiskio, yrittäjä, toimitusjohtaja

Unfair Lean Marketing Oy

puh. 040 736 6809, johanna@unfair.fi 

Taru Kumpulainen, yrittäjä, operatiivinen johtaja

Unfair Lean Marketing Oy

puh. 040 080 6379, taru@unfair.fi 

www.unfair.fi

 

Suomen parhaat työpaikat 2022