Poikkeustilanne luo uutta liiketoimintaa – komiikka onnistuu myös etänä

Koronatilanteen murjomille aloille voi syntyä töitä, kun yritykset ideoivat rohkeasti ja tekevät yhteistyötä. Tampereella luotiin parissa päivässä uusi tuote sekä sille tekijät ja myyntikanava. Kaikki tapahtui, kun tamperelaiset yritykset Unfair ja Halftime sekä kaksi stand up -koomikkoa yhdistivät ideansa, innostuksensa ja osaamisensa.

Miten me voimme työyhteisönä osallistua? Miten voimme auttaa aloja, joilta työt ovat lähteneet alta koronavirusepidemian takia? Tästä markkinointitoimisto Unfairin henkilöstön huolenaiheesta lähti liikkeelle lumipalloilmiö, josta syntyi uutta liiketoimintaa, karanteenikomiikkaa. Se tarkoittaa uudenlaisia komiikan sisältöjä sekä toteutustapaa, jossa koomikot ovat studiossa, ja katsojat näkevät heidät omien etäyhteyksiensä kautta.

Koko Unfairin olemassaolo perustuu yrittäjien eli Johanna Raiskion ja Taru Kumpulaisen tavoitteeseen, että unelmien markkinointitoimistossa niin työntekijät kuin asiakkaatkin voivat hyvin. Koronaviruksen vaikutusten takia työyhteisö halusi tukea myös muita.

– Ideointiin osallistuivat kaikki unfairilaiset. Minulla itselläni oli kaksi pääajatusta: toivoin meidän luovan rohkeasti jotain uutta – uuden bisnesmallin – ja halusin tarjota omalle henkilöstöllemme piristystä arkeen, kertoo Unfairin toimitusjohtaja Johanna Raiskio.

Kun ajatus etäkomiikasta oli syntynyt, Raiskio otti yhteyttä kahteen tuttuun tamperelaiskoomikkoon, Antti Syrjään ja Kimmo Aroon, ja tilasi neljä etäkeikkaa. Koomikot alkoivat heti jatkokehittää ideaa, ja parin päivän kuluttua järjestettiin ensimmäinen testishow.

Asiakkaan pyyntö auttoi luomaan tuotteen

Perinteistä stand up -keikkaa on vaikea siirtää suoraan virtuaaliseksi, koska yleisössä vallitseva tunnelma ja yhdessä nauraminen ovat tärkeä osa komiikkaa. Jos jokainen yleisön jäsen istuu oman tietokoneensa ääressä, yhteisöllisyys puuttuu. Sen vuoksi karanteenikomiikkaa varten oli luotava uudenlainen malli.

Syrjän ja Aron karanteenikomiikassa on muutakin sisältöä kuin perinteisiä vitsejä, ja yhteisöllisyyttä luodaan kysymällä etukäteen työyhteisöltä päivänpolttavia aiheita.

– Olin visioinut ja miettinyt komiikan viemistä verkkoon jo ennen kuin Johanna otti yhteyttä. En tiennyt, mistä ajatuksia lähtisi purkamaan, mutta kun yhteydenotto tuli asiakkaalta, aloimme Kimmon kanssa miettiä Unfairille sopivaa esitystä, sanoo Antti Syrjä.

Kokonaisuus täydentyi, kun Raiskio kertoi etäkomiikasta liikelahjayritys Halftimen myynti- ja markkinointijohtajalle Päivi Lapille, ja tämä innostui heti. Koomikot ja Lappi sopivat, että Halftime alkaa myydä karanteenikomiikkaa osana tuotevalikoimaansa.

Tarvitaan vain ideoita ja joo-ihmisiä

Päivi Lappi huomauttaa, että tilanne on kaikille uusi, joten yrityksiltä vaaditaan sopeutumiskykyä.

– Halftime myy tuotteita, mutta miksi emme voisi myydä myös palveluita? Näin tuemme muita yrittäjiä sekä tuotamme iloa ja parannamme ihmisten jaksamista. Viestimme on ”Pidä mieli positiivisena ja virus negatiivisena!”

Lappi huomauttaa, että tämänhetkinen tilanne on vaikea kokeneillekin etätyöntekijöille, koska ihmisten sosiaaliset kontaktit ovat vähissä myös vapaa-ajalla. Etäkomiikalla yritykset voivat piristää ja motivoida työntekijöitään, sillä nauraminen voimaannutta. Lisäksi ohjelmanumero käy etäyhteyksillä toteutettaviin asiakastapaamisiin.

– Saavutuksemme luo uskoa tähän aikaan. Yhdessä löydämme monenlaisia ratkaisuja, tarvitsemme vain joo-ihmisiä. Tässä ketjussa kaikki ovat sanoneet ”Joo!”, ja sitten on ryhdytty tekemään, Johanna Raiskio sanoo iloisena.

– Tiimityössä on voimaa! Nyt pitää käyttää mielikuvitusta vielä luovemmin kuin normaalisti. Tässä hetkessä ei ole liian lentäviä ideoita – kaikki kannattaa heittää ilmoille, myös Lappi kannustaa.

Lisätiedot

Johanna Raiskio, yrittäjä, toimitusjohtaja
Unfair Lean Marketing Oy
puh. 040 736 6809, johanna@unfair.fi
www.unfair.fi

Päivi Lappi, myynti- ja markkinointijohtaja
Halftime Oy
puh. 0400 377 319, paivi@halftime.fi
www.halftime.fi