Press

Tiedote: Liini tekeminen osoitti korona-aikana toimivuutensa – Unfairin liikevaihto kasvoi 25 %

Tamperelainen markkinointitoimisto Unfair kasvaa vakaasti vuodesta toiseen, eikä edes koronakevät saanut kasvukäyrää notkahtamaan. Unfairin yrittäjäkaksikon mukaan taustalla on kolme syytä.

Tiedote: Liini tekeminen osoitti korona-aikana toimivuutensa – Unfairin liikevaihto kasvoi 25 %

Tiedote 2.7.2020

 

Kun koronaepidemia alkoi Suomessa ja työpaikoilla oli pakko reagoida tilanteeseen, Unfairin johtajat olivat valtameren takana. Yhdysvalloissa opintomatkalla ollut yrittäjäkaksikko Johanna Raiskio ja Taru Kumpulainen joutui ohjeistamaan henkilöstöä eri aikavyöhykkeeltä muun muassa pikaviestintäsovelluksen kautta. Liinisti toimivassa organisaatiossa tämä ei kuitenkaan ollut ongelma.

– Vaikka johto oli koko kriittisen ajan pois toimistolta, työntekijät käänsivät asennon nopeasti etätyöaikaan. Kokouksia ja kehittämishankkeita ei tarvittu. Meillä organisaatio on rakennettu itseohjautuvaksi, joten työntekijät pystyvät tekemään nopeita päätöksiä ja muutoksia, Taru Kumpulainen kertoo.

Korona siis ei hyydyttänyt Unfairin kasvua, vaan yrityksen liikevaihto oli tänä vuonna tammi–toukokuussa 25 % suurempi kuin vuosi sitten, ja koronakriisin aikana palkattiin yksi työntekijä lisää. Kasvutahti on ollut tasainen, ja osoituksena siitä Kauppalehti myönsi Unfairille kesäkuussa 2020 jälleen sekä Kasvaja- että Menestyjä-sertifikaatin.

Kumppanuus korostui kriisissä

Unfairin tavoitteena on olla unelmien markkinointitoimisto, jossa henkilöstö ja asiakkaat voivat hyvin. Tähän perustuvat ne kolme asiaa, jotka siivittivät Unfairin koronakevään yli. Ensimmäinen on hyvin valittu yritysstrategia.

– Unfairin strategia on olla asiakkaan kumppani. Sukellamme syvälle asiakkaan strategiaan ja ymmärrämme heidän liiketoimintaansa. Jos tulee tiukka paikka, voimme ottaa paljonkin vastuuta asiakkaan puolesta. Näin teimme koronakriisin aikana, Kumpulainen selittää.

Liini organisaatio pystyi muuttumaan nopeasti

Toinen menestyksen avainsana on liini. Unfair on toinen Suomen kahdesta liinistä markkinointitoimistosta, eli sen toiminta pohjautuu yhdysvaltalaisen Eric Riesin kehittämiin Lean Startup -menetelmiin. Liini organisaatio kokeilee ketterästi eri toimintatapoja, keskittyy olennaiseen ja mukautuu erilaisiin tilanteisiin. Lisäksi Unfairilla on matala hierarkia. Jokainen työntekijä saa paljon vastuuta ja valtaa ja voi vaikuttaa omaan työhönsä huomattavan paljon.

Koronakeväänä Unfairin tuotteet, kuten viikon mittainen tiivis ja tehokas työskentelymalli eli liini sprintti, muokattiin lennossa etäversioksi. Koska Unfairin oma toiminta sopeutui ripeästi muuttuneisiin olosuhteisiin, yritys pystyi auttamaan asiakkaitaan tekemään saman.

Avoin puhe rahasta karkotti epävarmuuden

Kolmas menestyksen avain, sisäinen viestintä, liittyy edelliseen. Liininä organisaationa Unfair etsi nopeasti koronakriisiin sopivat sisäisen viestinnän tavat. Yrityksessä viestitään aina avoimesti ja vilkkaasti, mutta nyt tiedotus muuttui entistäkin läpinäkyvämmäksi ja monipuolisemmaksi.

Yrittäjät pitivät henkilöstön ajan tasalla siitä, paljonko laskutusta tapahtui ja millaisia ennusteet olivat. He korostivat työntekijöille, että yritys on koonnut taloudellista puskuria eikä lomautuksille ole tarvetta. Raiskio osallistui etänä tiimipalavereihin ja kävi työntekijöiden kanssa kahdenkeskisiä keskusteluja. Kehityskeskustelutkin onnistuivat, kun ne toteutettiin kävelylenkkien muodossa.

– Koko kevään yritin pitää yllä positiivista viestintää sekä karkottaa epävarmuuden ja huolet siitä, riittävätkö yrityksen rahat. Siten pystyimme keskittymään työn tekemiseen ja asiakkaisiimme, Johanna Raiskio kertoo.

– Eräs tärkeä työhyvinvointia parantanut asia oli jokaviikkoinen perjantaiskumppahetki, jossa kaksi stand up -koomikkoa nauratti koko työyhteisöä etäkomiikalla. Se oli yhteistä tekemistä, vaikka kaikki olivat etäyhteyden päässä.

 

Unfair lukuina:

– perustettu 2015

– työllistää 22 henkilöä

– toimii historiallisessa teollisuusympäristössä Tampereen Finlaysonilla

– vuonna 2019 liikevaihto 1 234 000 € (1 011 000 € vuonna 2018)

– liikevaihdon kasvu 22,1 % (41,2 %)

– liikevoitto 10,5 % (11,1 %)

 

Lisätietoja:

Taru Kumpulainen

yrittäjä, COO

Unfair Lean Marketing Oy

puh. 040 080 6379

taru@unfair.fi

 

Johanna Raiskio

yrittäjä, toimitusjohtaja

Unfair Lean Marketing Oy

puh. 040 736 6809

johanna@unfair.fi

 

ps. Lataa liinin markkinoinnin eBook täältä!

Kirjoittaja

Utelias viestijä, joka työskentelee mielellään tiimissä. Toimittajataustan vuoksi sekä kysyy että kuuntelee sujuvasti ja kiteyttää sitten olennaisen. Moderni martta on aina jossain menossa.