Unfairille myönnettiin Kasvaja ja Menestyjä – sertifikaatit

Markkinointitoimisto Unfair Lean Marketing onnistuu tekemään vuodesta toiseen kasvavaa bisnestä ilman tiukkaa lukujen tuijottelua. Omintakeinen, työntekijöiden ja asiakkaiden hyvinvointiin perustuva yritystoiminta on nyt saanut tunnustusta, sillä Unfair sai Kasvaja- ja Menestyjä-sertifikaatit. Samaan saavutukseen yltää vain noin joka sadas suomalaisyritys.

Tiedote 26.9.2019

Tamperelaisen markkinointitoimiston Unfair Lean Marketingin yrittäjät Johanna Raiskio ja Taru Kumpulainen perustivat oman yrityksen ”voidaakseen tehdä töitä hyvien tyyppien kanssa”.

– Sellaisia olemme löytäneet sekä omaan talliimme että asiakkaiksi, Raiskio sanoo.

Hän puhuu tallista ja käyttää muita hevosaiheisia sanoja, koska Unfair tunnetaan yrityksen kotisivuilla olevasta hevosesta. Se näyttää kuin hekottavan makeasti, mikä kuvaa Unfairin tyyliä – itselle osataan nauraa.

Lukuisat onnistumiset ovat tuoneet yritykselle Kauppalehden myöntämät vuoden 2019 Kasvaja- ja Menestyjä-sertifikaatit. Tämä on hieno saavutus: Menestyjiä on vuosittain noin 15 000 ja Kasvajia noin 5 000, mutta koko Suomessa vain noin 3 000 yritystä saa molemmat sertifikaatit. Luku on pieni, sillä Suomen Yrittäjien mukaan maassamme on 280 000 yritystä.

Osaava pyörremyrs… yritysjohto

Menestyjä-analyysissa yrityksen taloudellista suorituskykyä mitataan kuudella eri osa-alueella: kasvu, kannattavuus, tulos, maksuvalmius, vakavaraisuus ja riskinsietokyky. Kauppalehden arvion mukaan tunnustuksen saaminen pohjautuu asiakkaan ymmärtämiseen, omistautuneeseen henkilökuntaan, osaavaan yritysjohtoon ja tehokkaisiin prosesseihin.

– Täydet pisteet annan yrityksellemme ainakin asiakkaan ymmärtämisestä ja omistautuneesta henkilökunnasta. Meitä on siunattu ihan uskomattoman osaavilla ja ihanilla ihmisillä, ja teemme koko ajan määrätietoisesti töitä missiomme eteen. Unfair on markkinointitoimisto, jossa henkilöstö ja asiakkaat voivat hyvin ja jolla aina on vähän nälkä, Raiskio kuvailee.

– Viime viikolla eräs työntekijöistämme kutsui minua pyörremyrskyksi, joten sen perusteella osaava yritysjohto yrittää vielä tehostaa prosesseja, hän lisää ja nauraa.

Kasvaja-sertifikaatin saanti edellyttää, että yritys on toiminut vähintään neljä vuotta, kasvanut merkittävästi kolmen viimeksi kuluneen vuoden aikana ja tehnyt viime vuonna vähintään 500 000 euron liikevaihdon. Unfair sai sertifikaatin heti, kun se oli mahdollista, sillä markkinointitoimisto perustettiin neljä vuotta sitten.

Poikkeuksellisen rohkeaa viestintää

Unfairilla kaikesta voi puhua avoimesti, ja yritys kertoo markkinointitoimiston arjesta poikkeuksellisen rohkeasti myös ulospäin. Raiskio esimerkiksi otsikoi tuoreen blogikirjoituksensa räväkästi ”Älkää enää lähettäkö meille tarjouspyyntöjä!” Tekstissä hän kertoi alan kilpailutuksiin liittyvistä haasteista.

– Olemme tehneet Johannan kanssa useita asioita eri tavoin kuin neuvotaan: Lukujen sijaan olemme keskittyneet tuottamaan arvoa asiakkaille. Jaamme usein jo ensimmäisessä tapaamisessa osaamistamme, josta on asiakkaalle hyötyä. Emme haali asiakkaita soittokierroksilla, vaan usein he löytävät meidän luoksemme, Kumpulainen kertoo.

– Lisäksi omistamme ystävinä tasaosuuksin. Pidämme itse lomaa, kuuntelemme henkilökunnan vapaatoiveita, ja annamme joustoa niin etätöihin kuin lomarahojen pitämiseen vapaana. Työntekijät voivat vaikuttaa Unfairissa lähes kaikkeen, aina strategiasta käytännön tekemiseen.

Unfair lukuina

– perustettu 2015
– työllistää 19 henkilöä
– toimii historiallisessa teollisuusympäristössä Tampereen Finlaysonilla
– vuonna 2018 liikevaihto 1 011 000 € (716 000 € vuonna 2017)
– liikevaihdon kasvu 41,2 % (69,3 %)
– liikevoitto 11,1 % (18,1 %)

Lisätietoja

www.unfair.fi

Johanna Raiskio
yrittäjä, toimitusjohtaja
Unfair Lean Marketing Oy
puh. 040 736 6809
johanna@unfair.fi

Taru Kumpulainen
yrittäjä, COO
Unfair Lean Marketing Oy
puh. 040 080 6379
taru@unfair.fi