Näin rakennettiin Vuoden Paras Työpaikka

Unfair voitti Suomen paras työpaikka -tittelin Great Place to Work -kisassa, jonka tulokset paljastettiin 27. huhtikuuta. Omistajamme Johanna & Taru kirjoittivat siitä, miten voiton avaimet ovat yrityskulttuuri ja vahva missio.

Nyt se on virallista, olemme Suomen Paras Työpaikka! Ja tämän reittauksen on tehnyt meidän oma henkilöstömme. Suoritus on ihan järjettömän kova. Olemme uudistuneet, kasvaneet ja puskeneet läpi haastavien aikojen, yhdessä. Onnistuminen perustuu yrityskulttuuriin, joka puolestaan perustuu Unfairin missioon, joka on ollut meille alusta lähtien johtamisen suuntaviitta.

Vahva missio on tekemisen ohjenuora ja lupaus siitä, mihin uskomme.

Unfair on perustettu sen ajatuksen pohjalle, että haluamme tehdä markkinointialalla ja yleisesti työelämässä asioita toisin. Alkuun syy oli tosin hyvin itsekäs ja omistajiensa näköinen: emme halunneet enää lähteä mukaan oravanpyörään, jossa olimme olleet ihan riittävästi. Lupasimme toisillemme, että arvostamme vapautta ja elämää työn ulkopuolella.

Kun Unfair kasvoi, muodostui tästä ajatuksesta vahva missio: Rakennetaan unelmien markkinointitoimisto, jossa henkilöstö ja asiakkaat voivat hyvin – ja jolla on aina vähän nälkä. Viimeiset sanat ovat tosin tulleet mukaan vasta matkan varrella henkilöstön toiveesta. Ja hyvä niin, kasvu on tuonut meille kunnianhimoa ja vaatii meitä jatkuvaan uudistumiseen.

Olemme varmaan tehneet paljon asioita oikein aina. Paljon on toki tehty virheitäkin, mutta silloin olemme korjanneet suuntaa.

Päätöksenteko on liiniä, ja meillä on avoin keskustelukulttuuri ja matala hierarkia, joten yksilön vaikutusmahdollisuus on suuri.

Great Place to Work -raporttia lukiessa tulee vahva hyvänolon tunne siitä, että olemme Unfairissa onnistuneet niin monessa asiassa yhdessä. Koska meidän kokonaistulos eli Trust Index oli 99 %, kaikessa tekemisessä oli kovat luvut mutta kaikkein vahvin osa-alue oli tasa-arvoisuus. Tämä tuntuu erityisen hyvältä, koska se on meillä niin monen asian ohjenuora. Yksi tärkeä keino on ollut vahvan psykologisen turvallisuuden tunteen rakentaminen ja yksilön omien toiveiden kunnioittaminen työelämässä.

Joku työntekijöistämme kirjoitti tutkimukseen osallistuessaan näin:

“Realistisesti ajateltuna en keksi oikeasti yhtäkään asiaa jota tahtoisin muuttaa Unfairilla, koska asiat ovat todella hyvin. Aikanaan halusin tänne töihin juuri tuosta syystä, koska tiesin, että Unfairilla hommat hoidetaan viimeisen päälle, niin asiakkaan kuin henkilöstönkin suuntaan. Ainahan sitä voisi toivoa jotain, että työnantaja maksaisi minulle vielä enemmän sitä ja tätä, mutta se ei ole mielestäni realistista tai edes tarpeellista, koska me saamme jo niin paljon etuja ja vapauksia työssämme, jos vertaa muihin yrityksiin Suomessa. Unfairilla saa yleensä kaiken mitä pyytää, ja jos joku haluaa muuttaa jotain asiaa, niin ainakin siitä keskustellaan, että kannattaako sellaista muutosta tehdä. Jos koetaan porukalla, että kannattaa, se myös tehdään.”

Unfair on unelmien markkinointitoimisto, jossa henkilöstö ja asiakkaat voivat hyvin – ja jolla on aina vähän nälkä. Mutta miten lunastetaan näin vahva missio?

Vaikka yrityksen missio olisi kuinka vahva, kuitenkin vain teot ratkaisevat. Pohdimme usein, miten huolehdimme meidän ihmisten jaksamisesta, aivojen hyvinvoinnista kaikkien keskeytyksien äärellä ja siitä, että jokaisella on mahdollisuus johtaa omaa työtään? Luova ala on hektinen, viikko täyttyy tiukoista aikatauluista, muutoksista ja keskeytyksistä. Tämän lisäksi meidän ihmisillämme on todella korkea työmoraali ja halu tehdä aina 110-prosenttisesti.

Alaa on vaikea muuttaa emmekä tietysti haluakaan, koska kaikki täällä työskentelevät nauttivat sen sykkeestä. Mutta tekemisen rakenteita voi muuttaa. Koska olemme liini toimisto, meillä on tapana nostaa säännöllisesti haasteita pöydälle ja ratkomme niitä yhdessä. Jo muutama vuosi sitten kiinnitimme huomiota erityisesti siihen, että meidän työflow ei ollut kunnossa. Kun sitä lähdettiin ratkomaan, yksi suurimmista syistä oli rikkonaiset päivät eli vähäiseksi jäänyt keskeytymättömän työn aika.

Pohdimme ensin neljän päivän työviikkoa, mutta se ei olisi ratkaissut ongelmaamme. Kehitimme 4+1-mallin, joka on ennen kaikkea hyvän työflow’n metsästystä. Käytännössä se tarkoittaa perjantain pyhittämistä palautumiselle, kehittämiselle ja oppimiselle. Paljon kyse on myös perusasioiden, kuten riittävän viestinnän ja palaverikäytänteiden kuntoon laittamisesta. Meillä uskotaan, että hyvä työflow on yksi merkittävin asia, joka tuottaa työhyvinvointia, ja hyvä työflow on sitä, että työolosuhteet ovat kunnossa.

Meidän yksi mittari tai oikeastaan unelma on ollut olla Suomen paras työpaikka. Tämä voitto on meille tärkeä. Isoin kiitos kuuluu meidän timanttisille unfairilaisille.

Tämä matka on tehty yhdessä. Yhteiset keskustelut, rohkeat avaukset ja kissojen pöydälle nostamiset. Juuri nämä asiat ovat tehneet meistä niin epäreilun hyvän työyhteisön. Olemme vaikeana aikana samalla sekä kasvaneet että uudistuneet. Ihan järjettömän kova suoritus meidän jengiltämme! Tässä ajassa ja tällä alalla.

Eli…

Unfairin missio on unelmien markkinointitoimisto, jossa henkilöstö ja asiakkaat voivat hyvin – ja jolla on aina vähän nälkä. Missio on lunastettu arjen teoilla.

Kirjoittaja

Johanna Raiskio

Innostaja ja sparraaja, joka uskoo ihmisiin ja maalaa aina isolla siveltimellä. Rakastaa liiniä ajattelua koko skaalalla liiketoimintamalleista yrityksen markkinointiin. Käärii hihat ja ryhtyy hommiin.

Taru Kumpulainen

Strategisen kiteyttämisen mestari, joka syttyy monimutkaisten asioiden yksinkertaistamisesta. Nauttii nykytilan haastamisesta, joka tuloksena syntyy lähes poikkeuksetta jotain uutta. Sukeltaa suoraan syvään päähän ja hallitsee kokonaisuuksia isosta kuvasta yksityiskohtiin.

Lisää aiheesta