Behind­UNFAIR, Digi & Web

Nuoren kokemuksia somemainonnasta

Unfairilla oli marraskuun 2020 aikana viikon TET-jaksolla ysiluokkalainen Jyri. Hyödynsimme talliin saadun nuoren näkemyksen, ja pyysimme häntä kertomaan kokemuksiaan nuorille kohdistetusta mainonnasta somessa.

Nuoren kokemuksia somemainonnasta

Moikka, olen Jyri. Olin marraskuun alussa viikon TET-harjoittelussa Unfairilla. Pääsin tutustumaan markkinointimaailmaan työelämääntutustujan näkökulmasta. Yksi viikon tehtävistäni oli jakaa ajatuksiani nuorille kohdistetusta mainonnasta. Tässä blogissa kerron omasta somen käytöstäni ja kokemuksistani. 

Paras tavoittavuus Instagramissa ja YouTubessa 

Sosiaalisessa mediassa minut parhaiten tavoittaa Snapchatista, Instagramista, TikTokista ja YouTubesta. Näistä kanavista tulee seurattua paljon koripalloon, jalkapalloon ja musiikkiin liittyvää sisältöä. Seuraan ennemmin vaikuttajien kuin yritysten luomaa sisältöä. Yritysten tuottama sisältö tulee vastaan mainosten kautta, jotka tulee herkemmin ohitettua. 

Mainospaikkana näistä palveluista parhaat ovat Instagram ja YouTube. Niissä mainostamisen saa tehtyä niin, että se ei häiritse oikeastaan ollenkaan. Snapchat on tietyllä tavalla enemmän henkilökohtainen kanava. Sinne tullaan viihtymään, joten siellä mainonta voi jopa tuntua ajoittain ärsyttävältäTikTok olisi hyvä ja tehokas alusta mainonnalle, mutta sitä ei siellä kauheasti näe. Mainonta siellä on ainoastaan sisällöntuottajien sponsoroitua tuotteiden esittelyä. 

Paras mainos ei ärsytä! 

Yleensä, jos katson mainoksen loppuun esimerkiksi Instagramissa, sen on täytynyt olla sulautunut hyvin joukkoon, jolloin en ole välttämättä edes kiinnittänyt huomiota siihen, että kyseessä on mainos. Samassa yhteydessä olen myös huomannut uudelleenmainonnan tehokkuuden. Vastaan tulee paljon hyviä mainoksia tuotteista, joihin olen jo tutustunut esim. nettisivuilla.  

Millainen on sitten hyvä mainos? No, hyvässä mainoksessa mielestäni tärkeää on se, että se painuisi mieleenSellaisissa mainoksissajotka itselle jäävät mieleen on yhteistä se, että niissä on vaikkapa joku hauska tai muuten vätevä lause. Värimaailmalla ja mainoksen taustalla  on myös paljon merkitystä. Usein jos esimerkiksi Instagramissa tulee vastaan vaatemainos, niin taustalla on luontoaiheinen kuva. Tämä tuo mielestäni niihin hyvän fiiliksen. Videomainonnassa taas mielestäni on tärkeääettä asia, jota mainostetaan tulee heti esille selkeästiJos video vaikuttaa pitkäveteiseltä, niin harvemmin siihen tulee erityisesti huomiota kiinnitettyä.  

Mukava ensimmäinen työkokemus 

Tänä vuonna TET-paikan saaminen oli todella vaikeaa. Lähdin jo hyvissä ajoin etsimään paikkaa, mutta siitä huolimatta joka paikasta tuli aina sama vastaus: “Emme voi ottaa koronan takia”. Lopulta päädyin kysymään paikkaa Unfairiltaja se tuotti tulosta. Olin todella iloinen saamastani paikasta! 

Ennen TET-viikon alkua minua hieman jännitti, sillä minulla ei ollut minkäänlaista työkokemustaMutta se oli turhaa, sillä sain todella mukavan vastaanoton. Olin jo entuudestaan kertonut, että minua kiinnostaa somemarkkinointi. Pääsin tutustumaan käytännössä erilaisiin mainostyökaluihin, osallistumaan viikkopalavereihin ja tutustumaan liiniin markkinointiin. Parasta viikossa oli päästä oppimaan paljon uutta ja kiinnostavaa asiaa. Kiitos paljon ihanille Jonnalle ja Sailalle, jotka opastivat minua markkinoinnin maailmaan! 

Kirjoittaja

Unfairin TET-harjoittelija marraskuussa 2020. Jalkapalloa harrastava ysiluokkalainen Pirkkalasta.