Message House – näin kirkastat strategiset ydinviestit ja varmistat yhdenmukaisen viestinnän

Message House on kaikessa yksinkertaisuudessaan nerokas työkalu johdonmukaiseen viestintään. Se kiteyttää organisaation viestinnän yhteen kuvaan ja varmistaa, että kaikki viestintä pohjaa organisaation arvoihin sekä tukee mission toteutumista.

Vahva brändi ei synny vahingossa, vaan se on suunnitelmallisen ja pitkäjänteisen työn tulos. Kaiken perusta on yhdenmukaisuus, sillä brändi syntyy silloin, kun organisaatio näyttää ja kuulostaa aina samalta – kanavaan, puhujaan ja ajankohtaan katsomatta.

Tavoitteen toteuttaminen on helppoa, kun brändin edustajia on vain yksi eli kun kyseessä on esimerkiksi yksinyrittäjä. Sitä mukaa kun organisaatio laajentuu, myös puhujien määrä ja riski viestin hajoamiseen kasvaa.

Yksi tapa estää kakofonia on luoda organisaatiolle Message House. Se on yksinkertaisen tehokas työkalu brändin asemointiin, ydinviestien selkeyttämiseen ja johdonmukaiseen markkinointiviestintään eri kanavissa. Sen voima perustuu simppeliin esitystapaan: se pakottaa unohtamaan turhat koukerot sekä korulauseet ja kiteyttämään yhteen esitykseen kaiken oleellisen. Yksinkertaisuutensa ansiosta sitä on helppo ja nopea käyttää, eikä väärinymmärryksille jää sijaa.

Message House antaa viestinnälle suuntaviivat ja hävittää siilot

Message Housella on paikkansa paitsi strategisessa suunnittelussa myös viestinnän arkiviestinnän toteutuksessa. Olipa kyse toimitusjohtajan puheesta, uuden tuotteen lanseerauksesta tai mediaviestinnän kärkien hahmottelusta, Message Housesta voi yhdellä silmäyksellä varmistaa, että viesti on linjassa ison kuvan kanssa. Toisaalta se auttaa myös sisältöjen ideoinnissa ja vuositason suunnittelussa, kun talon suuria teemoja voidaan pilkkoa pienemmiksi viestinnän toimenpiteiksi.

Ja mikä parasta, kun tärkeimmät seikat on esitetty tiiviisti, ne on helppo jalkauttaa läpi organisaation: Message House ei palvele vain viestintäosastoa, vaan sillä on paikkansa myös esimerkiksi myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun huoneentauluna.

Näin Message House rakennetaan

 Tyypillisesti Message House jaetaan kolmeen osaan.

  1. Alimmaisena on perusta, jossa nimetään yrityksen arvot tai epäreilut kilpailuedut. Nämä ovat edellytys sille, että talon seuraavat osat pysyvät pystyssä ja niiden toteutuminen ylipäätänsä mahdollista.
  2. Pohjan päälle rakennetaan viestinnän peruspilarit eli ydinviestit, joita on tyypillisesti 3–6 kappaletta. Nämä ovat viestinnän kärkiteemat, joihin halutaan profiloitua ja iskostaa asiakkaiden mieliin.
  3. Ydinviestit puolestaan kannattelevat kattoa eli organisaation missiota ja tukevat sen toteutumista.

Message Housea voi myös muokata tarpeen mukaan, kunhan se pysyy tiiviinä. Unfairilla käytämme Message Housea, johon olemme lisänneet mission ja ydinviestien väliin vielä yhden kerroksen. Niiden väliin jää top of mind eli se, missä teemassa haluamme olla ensimmäisenä mieleen tuleva organisaatio. Tämä on hyödyllinen kerros etenkin silloin, kun Message Housea käytetään brändin määrittelyssä.

Viimeistele tone of voicella

Tiivis esitysmuoto ei anna sijaa korulauseille ja tyhjille sanoille, mutta se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö talo voisi olla organisaation näköinen. Päinvastoin, message housessa kannattaa hyödyntää yrityksen tone of voicea, jolloin varmistetaan myös yhdenmukainen viestinnän sävy.

Äänensävyn voi tuoda osaksi Message Housea muun muassa siten, että siinä käytetään organisaatiolle tyypillisiä sanavalintoja ja sanontoja. Esimerkiksi asiakkaan ja organisaation välistä kumppanuutta voidaan kuvata puhumalla parhaasta kaverista, arjen luottopakista tai ihan vain luotettavasta kumppanista – mikä nyt organisaation äänensävyyn parhaiten sopii.

Eli…

Message house on yksinkertaisen tehokas työkalu brändin asemointiin, ydinviestien selkeyttämiseen ja johdonmukaiseen markkinointiviestintään eri kanavissa.

Taru Kumpulainen

Strategisen kiteyttämisen mestari, joka syttyy monimutkaisten asioiden yksinkertaistamisesta. Nauttii nykytilan haastamisesta, joka tuloksena syntyy lähes poikkeuksetta jotain uutta. Sukeltaa suoraan syvään päähän ja hallitsee kokonaisuuksia isosta kuvasta yksityiskohtiin.

Lisää aiheesta