Behind­UNFAIR

Haluatko olla lean? – Hanki lapsi, jos suinkin mahdollista!

Olet ehkä lukenut Unfairin e-bookit liinistä markkinoinnista ja The Lean Startup -ajattelusta. Tai olet kenties jo syvemmällä aiheessa. Tuntuuko siltä, että nyt on teoriat taputeltu ja olisi korkea aika kääriä hihat ja iskeä kädet niin sanotusti saveen? Tähän yksi ratkaisu voi olla vanhemmuus. Itse sain ilon ja kunnian tulla äidiksi kaksi vuotta sitten ja nyt jaan lämmöllä leanin ilosanomaa kaikille samaan valmistautuville. Takaan, että saat oppia lean-menetelmiä ”hands on”, halusitpa tai et!

Haluatko olla lean? – Hanki lapsi, jos suinkin mahdollista!

Kun Suomen ensimmäinen liini markkinointitoimisto Unfair perustettiin vuonna 2015, minulla oli etuoikeus olla leanista mitään tietämättä synnytyksessä mukana. Näistä ajoista puhuttaessa naureskellaan usein, miten talliin tulo oli verrattavissa vapaan tyylin hyppyyn altaan syvään päähän. Perään heitettiin pari airoa. Nykyään meillä on jo perehdytysprosessi. E-bookitkin voi etukäteen lukea, niin tietää, miksi täällä tehdään asioita niin kuin niitä tehdään. Mukaan saa siis vähintään uimapatjan, ja hengenpelastaja päivystää enintään koronaetäisyyden päässä.

”Liini prosessi edustaa ajattelun muutosta ja itsensä haastamista. Se on jatkuvaa iterointia, testausta, mittausta, oppimista ja parantamista.” – Unfair. Liinin markkinoinnin opas.

Teorialähtöisenä ja pitkään yliopistojen penkkejä kuluttaneena ihmisenä en ehkä saman tien syttynyt The Lean Startupille. Lapsen myötä minusta karisi se viimeinenkin vastarinnan saareke. Siinä kun asiat harvemmin menee niin kuin suunnittelee. Vähimmilläänkin edessäsi on ainutkertainen, itsellesi uusi tilanne. Toisin sanoen mitä loistavin tilaisuus toimivien uusien menetelmien käyttöönottoon.

Tämä ajattelu voi pelastaa vanhemmuutesi

The Lean Startup -ajattelun ytimessä on asiakas. Käytännössä kyse on jatkuvasta oppimisesta siihen, miten entistä paremmin kuunnella asiakkaita ja pystyä ketterästi vastaamaan heidän odotuksiinsa – välttämällä turhan tekemistä ja resurssien hukkaa. Idea on oppia oppimaan nopeasti – eikö kuulostakin hyvältä?

Vielä paremmalta se kuulostaa, kun käsissäsi on vastasyntynyt. Jos sinulla on tapana hieroa loputtomiin ideoita, googletella pikkutunneille tai arpoa lukuisien lähestymistapojen välillä, niin nyt voit heittää sille hyvästit. Nopea apu kun on useimmiten paras.

Yhtäkkiä huomaat olevasi ketterien kokeilujen maestro. Annan esimerkin. Edessäsi on 20 metriä pitkä hylly vaippoja, joista tehtäväsi on kotiuttaa aikataulusensitiiviselle asiakkaallesi sopivin. Koska yksi paketti ei juuri poikkea toisesta, et voi kuin tarttua lupaavimpaan ja kokeilla kotona. Sen perään voit laittaa lapsen eteen lautasellisen pilkkomiasi ruokia ja katsoa, mikä menee mahaan ja mikä päätyy permannolle.

Nyt voit hyvällä omalla tunnolla lopettaa turhan tekemisen

Ennen pitkää oivallat, että lean onkin mitä loistavin toimintamalli vanhemmuuteen. Yksi nykyajan valitettava harha kun on, että vanhemmilla on rajattomasti aikaa, intoa ja resurssia lapsiin ja lastenkasvatukseen liittyvän tiedon hallintaan – ohjetta ja tuotetta on tarjolla loputtomasti.

Mutta miksi laittaa mikroon 20 nappulaa, jos asiakas käyttää vain kahta?

Mutta koska sinä voit olla lean, on resurssien hukka suurin vihollisesi. Tässä tapauksessa läsnäolosi on usein asiakkaan tärkein odotus. Voit siis surutta keskittyä olennaiseen ja siihen, mikä toimii. Samalla saat antaa piut paut turhalle tiedolle sekä sallia itsellesi yrityksen ja erehdyksen oppimislinko. Lopuksi voit onnitella itseäsi siitä, miten pitkälle olet jo päässyt leanissa!

Opit rakastamaan asiakkaasi ongelmaa – itseäsi unohtamatta

Jos työelämässä tuntui, että asiakkaalta on haastavaa pusertaa palautetta tai mittaroida menestystä, käy se kohta kuin vettä vaan. Vanhemmuudessa palaute on rehellistä, mutta sen verran suoraa, että väkisinkin opit rakastamaan asiakkaasi ongelmaa ja etsimään sille pikaista ratkaisua. Mittarointi kehittyy myös luonnostaan. Herkkä havainnointi ja sähäkkä mittarointi on ainoa tapa oppia, paitsi tuntemaan, myös ennakoimaan asiakkaasi tarpeita.

Aina ei ole helppoa, mutta lopussa kuitenkin kiitos seisoo. Priorisoinnin taito ja kultaisen ytimen löytäminen on lahja joka keeps on giving. Nyt jos koskaan sen oppimiseen on tuhannen taalan tilaisuus. Vähintään viime kädessä opit kääntämään huomion myös itseesi. Siinä missä työelämässä lean monesti tykätään viedä läpi sprinttinä, on tässä kyseessä elämän mittainen maraton. Arvoa voi tuottaa toiselle silloin kun itse jaksaa ja voi hyvin.

Summa summarum

Unfairille töihin tullessani en siis tiennyt liinistä markkinoinnista mitään. Vanhempainvapaalle jäädessäni en aavistanut astuvani lean-elämänkouluun. Rakastan lastani ja tykkään kovin työstäni. Ihminen on oppivainen ja elämäni on nyt monta kokemusta rikkaampaa. Kiitän The Lean Startupia pikkuisen siitä, että kaikesta voi selvitä.

Tämän blogin pointti oli muuten kertoa, miten äitiyslomalta töihin paluu syyskuun 2020 alussa sujui. Se kävi ihan hyvin. Kun kylpyhuoneen nurkkaan unohtuneesta potasta pilkistää yön yli levännyt pisu ja viereinen vaipparoskis on ehtymätön pandoran lipas, on toimiston ajoittaisen kalenteri- ja sähköpostikaaoksen hallinta, no, vähintään virkistävää vaihtelua.

 

Kiinnostuitko alussa mainitsemistani e-bookeista? Lataa ne täältä!

Kirjoittaja

Suunnitelmallinen ja sanavalmis sisältötaituri, joka pitää langat käsissä tiukassakin tilanteessa. Rohkea viestijä rakastaa ydinviestin kiteyttämistä, ja kirjoittaa sujuvasti niin suomeksi, ranskaksi kuin lontooksi.