Mittaa liinisti ja opi – Vinkit digitaalisen markkinoinnin mittarointiin

Mikä toimii ja mikä ei? Liian usein markkinoinnin mittaamisessa tuijotetaan kapeasti kävijöiden määrää tai korkeintaan generoituja kontakteja. Helposti unohdetaan kysyä, kuinka paljon markkinointi toi kauppaa? On suoraa hulluutta heittää rahoja hukkaan vain siksi, että mitataan vääriä asioita tai ei oteta opiksi siitä, mitä on tehty.

Koska liini markkinointi on ennen kaikkea oppimista, on turha kuvitella, että maaliin mentäisiin heti kerrasta seitsemän oikein -jättipotilla. On uskallettava testata useita ideoita useaan kertaan. Tämä vaatii kärsivällisyyttä, mutta maksaa itsensä takaisin.

Liinin markkinoinnin malli pyrkii löytämään oikeat asiakkaat ja sitouttamaan heidät mahdollisimman ketterästi. Samalla se sitouttaa yrityksen oman henkilöstön mukaan markkinoinnin tekemiseen. Asiakkaiden kuuntelu on menestyvän yrityksen elinehto. Sitä eivät voi tehdä yksin yrityksen johtajat ja markkinointiosasto, vaan se on koko firman yhteinen tehtävä. Yksikään maine ei lähde lentoon ulkoa käsin. Se kumpuaa yrityksen sisältä ja rakentuu vähitellen perustuen oikeille teoille.

“Siihen, miten näitä oikeita tekoja oikeasti tehdään, saa parhaiten oppia keskustelemalla avoimesti asiakkaiden kanssa.”

Seurannan napakka työkalupakki

Digitaalisessa markkinoinnissa mittarointiin ei enää vaadita laajoja markkinatutkimuksia tai asiakaskyselyitä, vaan alkuun – ja melko pitkällekin – pääsee kevyin työkaluin. Nappaa listasta sinulle sopivimmat käyttöösi:

Google Analytics on verkkosivustolle asennettava ilmainen analytiikka-työkalu, joka perkaa sivustosi liikenteen ja kävijätiedot kulkureittejä, sivuselauksia, istuntojen kestoa, tavoitteiden saavuttamisia ja verkkokaupan konversioita unohtamatta. Mainoseurojen ROI:n mittaamisen pettämätön apuri kertoo, miten yksittäinen mainoskampanja tai muu markkinointitoimenpide vastasi sille asetettuja tavoitteita tai miten verkkokauppasi vetää.

Google Adwords on hakukonemarkkinoinnin alusta, jolla voit boostata oman brändisi tai tuotteesi näkyvyyttä ja löydettävyyttä määrittämällä yrityksellesi tärkeät hakusanat. Lisänäkyvyyttä saat maksamalla siitä, että yrityksesi listautuu mahdollisimman korkealle hakutuloksissa kyseisiä hakusanoja käytettäessä. Nykyään AdWords on markkinoinnin perustyökalu, jonka käytön voi aloittaa vaikka viiden euron päiväbudjetilla.

Mailchimp on näppärä ja helppokäyttöinen ”drag’n’drop”-uutiskirjetyökalu, joka osaa asiansa. Mailchimpin avulla tavoitat koko asiakasrekisterisi helposti ja ohjaat liikennettä sivustollesi. Voit jaotella yhteystiedot eri segmentteihin ja kohdentaa viestisi tarkkaan. Kattava raportointi takaa analytiikan helpon hyödyntämisen. Työkalu mahdollistaa myös usean eri kampanjan rinnakkaisen A/B-testauksen.

Hootsuite on sosiaalisen median hallintajärjestelmä, joka mahdollistaa some-kampanjoiden hallinnoinnin ja seurannan keskitetysti samasta hallintapaneelista. Järjestelmässä on myös mahdollista ajastaa ja organisoida someviestintään liittyviä tehtäviä yrityksesi sisällä. Järjestelmään ovat liitettävissä kaikki tärkeimmät sosiaalisen median yhteisöpalvelut sekä yleisimmät seuranta- ja optimointityökalut.

Leadfeeder kertoo, mitkä yritykset käyvät kotisivuillasi ja mitä ne siellä tekevät. Näppärä ja oivaltava B2B-myynnin työkalu paljastaa potentiaalisten asiakkaidesi kirjon ja sen, mitä he sivuiltasi selaavat. Leadfeeder tekee puolestasi sivustolla käyneistä oman rankingin ja näin ollen näyttää sinulle kärkipäässä ne organisaatiot, jotka ovat kiinnostuneimpia yrityksestäsi – on erittäin helppo olla potentiaaliseen asiakkaaseen yhteydessä, kun tiedät kiinnostuksen olevan jo olemassa. Meidän kauttamme saat Leadfeederiin 40 päivää maksutonta kokeilua, jonka saat käyttöösi rekisteröitymällä tästä.

Hotjar – Sisältömarkkinoinnin suunnittelun kokonaisvaltainen työkalu yhdistää useat tavat seurata sivustovierailijoita aina yksittäisen kävijän kursorinliikkeitä myöten. Näppärä tapa testata uusia verkkosivuja ja selvittää, mikä sivustolla toimii ja mikä ei. Palvelun etuihin lukeutuvat mm. lämpökartat, joista näet yhteenvedon tarkastelemasi sivun klikkauksista ja skrollauksista.