Marjukka rakastaa määmatkailua ja suuria kokonaisuuksia

Tarkkasilmäinen graafinen suunnittelijamme Marjukka nauttii projekteista, joissa pääsee luomaan kaiken alusta.

Marjukka on menevä taiteilijasielu, joka hanskaa Unfairin graafista suunnittelua tarkasti ja tunnollisesti.

Unfair tuli Jyväskylästä Tampereelle kotiutuneelle graafikolle vastaan Facebookissa. Firma ei ollut entuudestaan tuttu, mutta Marjukka sai heti kiinni fiiliksestä: täällä halutaan tehdä hyvä lopputulos asiakas edellä, eikä tulosta mitata pelkästään euroissa ja tehokkuudessa.

– Unfair ei vaikuttanut olevan mikään koneisto, vaan semmoinen paikka, jossa ihmiset tekevät toisille ihmisille hienoja asioita. Täällä on inhimillinen lähestyminen asioihin ja asiakkaisiin. Lopussa kaikki ovat onnellisia!

Marjukkaa houkutteli myös mahdollisuus päästä tekemään isoja kokonaisuuksia.

– Täällä ei niinkään keskitytä pikkutöihin, kuten yksittäisiin lehti- tai bannerimainoksiin, vaan isompiin kokonaisuuksiin, joiden polkuja ja päämääriä lähdetään miettimään alusta asti asiakkaan kanssa.

Mitattavaa luovuutta

Marjukka kertoo tehtävien jakautuvan aika tasaisesti AD-tiimin kesken. Jokaisella on pöydällään niin katalogeja ja asiakaslehtiä kuin web-sivustojen ilmeitäkin.

Marjukkaa itseään kiinnostaa kuitenkin erityisesti kehittää eteenpäin nimenomaan graafisen suunnittelun ja web-kehittäjien yhteistyötä.

– Web-projektit on usein aika raskaita, ja ne kestävät pitkään. Haluaisin, ettei siinä välissä olisi katkosta, kun graafikko suunnittelee leiskan ja web-kehittäjä alkaa koodaamaan. Unfairilla tämä toimii ihan hyvin, mutta tässä voisi itsekin vielä kehittyä, jolloin myös web-puolella työ helpottuu.

Unfairilla käytetään melko usein juurikin web-prosessien nopeuttamiseksi sprint-mallia, joka on ollut Marjukalle ihan uusi tuttavuus.

– Aiemmin ei ole ollut Yhden yön ihmeitä eikä yhtä intensiivisiä workshopeja. Se, että ei nuku ja tekee töitä, on tavallaan uusi taito. Nämä ovat rankkoja puserruksia, mutta toisaalta, kun sama työ hoidettaisiin useissa kokouksissa ja sähköposteissa, kestäisi viikkoja ja kuukausia. Malli on tosi tehokas.

Vaikka persoonallisesta pukeutumisestaankin tunnettu Marjukka on luova tyyppi, kiinnostaa häntä myös mitattavuus; pelkkä ulkoasun söpöys ei riitä. Marjukka haluaa aina tietää esimerkiksi Facebookissa A/B-testattujen mainosten voittajagrafiikat.

– Jos jollain mainoksella on mitattavaa myynnillistä etua, tulee voimaantunut olo siitä, että pystyy visuaalisin keinoin vaikuttamaan ihmisten käyttäytymiseen. Kun näkee tulokset numeroina, oppii itsekin, mikä toimii sekä yleisesti että myös asiakaskohtaisesti. Kun tietää, mikä toimii just sen asiakkaan kohdalla parhaiten, pääsee myös syvemmälle asiakkaaseen ja sen kohderyhmään.

Uutta alusta saakka

Marjukalla on upea taito asiakkaiden kohdalla aistia herkästi ja lukea rivien välistä, mitä tämä oikeasti haluaa, mikä toimii ja mikä taas ei. Parhaita projekteja hänen mielestään ovat muutenkin ne, joissa päästään aivan tyhjän paperin äärelle. Tässä helpottaa huomattavasti päähän putkahtelevat erikoisemmatkin ideat ja kokeiluehdotukset.

– Lempikeissejä ovat alusta lähtien luotavat yritysilmeet, joiden pohjalta rakennetaan lisäksi esimerkiksi nettisivusto. Kokonaan uudet ilmeet ovat usein myös hauskempia kuin ilmeuudistukset, koska vanhan brändi-ilmeen painolastia ei ole. Parasta on, kun mukana on koko ajan oma tiimi, jonka kanssa lähdetään miettimään hommaa alusta saakka.

Työtä on paljon, mutta siitä onneksi saa usein myös paljon kiitosta. Parhaimmaksi mittariksi onnistumiselle Marjukka määrittää itsensä mukaan lukien kaikkien osapuolien tyytyväisyyden. Erityistä onnistumista Marjukka kuitenkin kokee yllättäen pienten asioiden kommentoinnista.

– Silloin koen onnistuneeni työssäni, kun joku kommentoi yksityiskohtia. Usein pienten asioiden huomioiminen kertoo siitä, että koko kokonaisuuteen on tutustuttu hyvin. Toki koen myös onnistumisena, jos olen pystynyt helpottamaan tuotteen käytettävyyttä ja esimerkiksi olennaisen infon löytymistä käyttäjäryhmille, joiden hahmotuskyvyssä saattaa olla rajoitteita.

Retkeilyä ja koiran elämää

Marjukalle varma resepti tiukoista rutistuksista palautumiseen on pizza, uni ja oma koira. Marjukan kookas mutta hellyttävä Harmi-koira vierailee toisinaan myös toimistokoiran tehtävissä.

– Harmin rotu on todellinen Scottish Beer Hound, koska se tykkää kaljasta. Harmille kelpaa kaikki laadut, joita voi varomattomien vieraiden tuopeista salaa maistella.

Marjukalla on aika hurjan kuuloinen ja menevä harrastus, jossa ei tunnuta mustelmilta vältyttävän. Marjukka ja AD-tiimin toinen vahvistus, Sanna, ovat molemmat Tampere Roller Derbyn A-joukkueessa. Kevät on oikeaa ruuhka-aikaa, kun pelejä on melkein joka viikonloppu. Mistä into moiseen lajiin lähti?

– Joskus muinoin pari kaveria harrasti Helsingissä, ja se näytti kivalta. Jyväskylässä oli juuri seuran perustaminen käynnissä, niin menin mukaan perustamaan. En ole myöskään ennen harrastanut mitään joukkuelajia, niin sekin kiinnosti. Toimiston arjessa ja joukkueurheilussa toistuu monia tiimityön perusasioita; jokaisella on tiimissä oma roolinsa, jota ilman kokonaisuus ei toimi. Jokaisen täytyy luottaa kaveriin, mutta myös joustaa omalta tontiltaan tilanteen vaatiessa.

Työ, harrastus ja koira sanelevat aika tiukat rutiinit, joten Marjukalle on tärkeää, että vastapainoksi löytyy täysin aikatauluttamatonta aikaa, jolloin ei ole pakko tehdä mitään, jos ei huvita. Tällainen aika kuluukin hyvin kotona vaikkapa kotiviinejä tehden tai luonnossa, jonne liittyvät myös parhaat lomatekemiset, oli sitten Suomessa tai reissussa.

– Suomessakin voi päästää irti arjesta vaihtamalla maisemaa ja lähtemällä vaikka telttailemaan. Kuukauden päästä lähden Azoreille pariksi viikoksi määmatkalle. Siellä on hieno luonto, pääsee patikoimaan ja katselemaan valaita. Ne ovat voimaeläimiä! Tänä kesänä mennään myös Harmin kanssa Suomen Lapin kautta Norjaan. Se on Harmin ensimmäinen ulkomaan matka!

Eli…

Tarkkasilmäinen graafinen suunnittelijamme Marjukka nauttii projekteista, joissa pääsee luomaan kaiken alusta.

Kirjoittaja

Jonna Lipponen

Aurinkoinen viestijä, joka uskoo vahvasti positiivisen asenteen vaikutukseen. Nauttii sanoilla leikkimisestä ja visuaalisesti kauniista asioista.

Lisää aiheesta